30 Aralık 2014 Salı

Bebeklerde Uyku ve Harvey Karp

Geçen hafta Gün Yayıncılık ve Philips Avent'in ortaklığında keyifli bir tanıtıma katıldım. Tanıtılan/ anlatılan kitap olunca bir şekilde yetişmeye, dinlemeye çalışıyorum... Dr. Harvey Karp'ın "Mahallenin En Mutlu Bebeğinin Uyku Kitabı" ve DVD'sinin tanıtım toplantısına iki arada bir derede yetiştim; iyi ki de yetişmişim dedim toplantının sonunda... Toplantı sırasında DVD'den izlediğim pek çok görüntü beni oldukça etkiledi diyebilirim...



Bir bebeği olan veya olacak olan pek çok annenin bildiği/ duyduğu bir isim aslında Dr. Harvey Karp. Ben de Mert'in 1. yaşı sonrasında okumuştum kitabının  bazı bölümlerini. Ben, Mert'in doğumu ile birlikte Tracy Hogg bağımlısı olmuş, oldukça uzun süre de Tracy Hogg'da okuduklarımı -özellikle uyku konusunda- hayatımıza yansıtmıştım. İpek'te durum biraz daha farklı oldu. Ebeveynlik kitaplarının hayatımızdaki değerinin yüksek olduğunu bilmekle beraber belki de ikinci çocuktaki sakinlikle ve birinci çocuğun bebeklik döneminde okuduklarımı artık sindirmiş olmanın etkisiyle iç sesime daha çok kulak vermeye başladım. "Kitabi anne"den daha çok "iç sesine kulak veren anne"ye yaklaştım ama kitaplardan hiçbir zaman elimi ayağımı çekmedim. Sadece okuduklarımı aynen hayatımıza sokmam gerekmediğini biliyorum, kitaplardan öğrendiklerimle kendime farkındalık sağlıyorum, süzgecimden geçiriyorum ve işte kendimce kendime katkı sağlıyorum...

Neyse, gelelim Harvey Karp'a... Valla Mert, doğduğunda Karp'ın bu dvd'sini izlesem çok çok daha sakin bir anne olabilirdim galiba...

Çok kısa da olsa bazı kilit noktaları paylaşmak istiyorum:

  • Doğumdan sonraki ilk 3 ay aslında hamilelikte geçirdiğimiz 3 trimester (3'er aylık dönemler)'in ardından gelen 4. trimester. Yani aslında bebek daha hala cenin, ancak anne karnında artık yeri kalmadığı için dışarı çıkmak zorunda ve 4. trimesteri anne karnında tamamlıyor.
  • Dolayısıyla 4. trimesterde de anne karnında yaşadığı huzurlu çevreyi bebeğe sağladığımızda bebek sakinleşecektir.
  • Harvey Karp'a göre tüm bebeklerde doğuştan var olduğu,otomatik olarak ağlamayı durdurduğu ve uykuyu başlattığı söylenen Sakinleştirme Refleksi (Calming Reflex) doğru şekilde yapıldığında anında işe yarar.
  • Sakinleştirme Refleksini Harekete Geçiren 5 yol yani Dr Harvey Karp'ın meşhur "5S" kuralı:
    • Kundağa sarma (Swaddling)
    • Yan/Karın üzeri yatırma (Side/ Stomach position)
    • Ssshhh'lamak (Shushing sounds)
    • Sallama (Swinging)
    • Emme (Sucking)
Zeynep'in notu: açıkçası burada ne kadar uzun ya da kısa da anlatsam 5S'nin her bir başlığuını Dr. Harvey Karp'tan izlemenin yararı ve etkisi bence bambaşka olacaktır. O kadar tane tane anlatmış ki Karp ve o kadar da empati yapmış ki karşısındaki anne ile izlenildiğinde yapılacağın ne olduğundan tam olarak emin olabiliyorsunuz. Ben Mert, bebeklikten çıktıktan sonra bir arkadaşımdan duyarak youtube'da videolarını izlemiştim Karp'ın, o zaman bu kadar etkilenmiş miydim net hatırlamıyorum. Ama geçen hafta, özellikle İpek'in gece uyanmalarının tavan yaptığı dönemin tam içindeyken o yeni doğmuş bebeklerin "çat" diye uyumaları beni derinden etkiledi en uykusuz halimle :)


Kitapta neler mi var?

  • Doğumdan 3 aya kadar güvenli ve mutlu uyku
  • 3 aydan 12 aya kadar bebeğin uykusu
  • 1 yaş 5 yaş arası dönemde uyku
  • kırmızı alarm ve özel durumlar
  • gece yarısı çığlıklarından uzun uykulara dönüş için ipuçları
Kitapta daha sayamayacağım kadar çok ilgi çekici başlık var. Benim de elimde bir tane fazladan Dr Harvey Karp'ın kitabı var. Haydi siz de kendi bebeğinizle/ çocuğunuzla yaşadığınız uyku sorunlarına nasıl çözüm bulduğunuzu/bulmaya çalıştığınızı bu yazının altına yorum olarak bırakın, 3 Ocak günü sonunda belki de size bir yılbaşı hediyesi gelir :)

Haaa bu arada Dr. Harvey Karp'ın sitesinde de okunacak/ incelenecek pek çok yazı mevcut. Okumak isteyenler buraya tıklayabilir. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder